Understanding expectational coordination as a major intellectual challenge : the “eductive” guide line - Université PSL (Paris Sciences & Lettres) Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2020

Understanding expectational coordination as a major intellectual challenge : the “eductive” guide line

Résumé

The paper puts emphasis on the so-called “eductive” approach for a critical assessment of the Rational Expectations hypothesis. Section 2 makes an intuitive unformal presentation, aimed at comparing the approach and the results of “eductive” learning and ”real time” learning in two polar models, (a two period partial equilibrium model and a simple Real Business Cycle mode). A segment of theoretical literature, taking an eductive view of stability in the fields of finance, trade, general equilibrium, short term or long term macroeconomics….is reviewed in Section 3.
Le texte met en exergue ce que l’on peut appeler l’approche «divinatoire» pour un examen critique de l’Hypothèse d’Anticipations Rationnelles. Le paragraphe 2 compare de façon informelle et intuitive les approches et résultats de l’apprentissage «divinatoire» et de l’apprentissage «en temps réel» dans deux cas polaires(un modèle à deux périodes d’équilibre partiel et un modèle simple de cycles réels). Le paragraphe 3 passe en revue partie de la littérature théorique analysant la stabilité «divinatoire» dans les champs de la finance, du commerce international, de l’équilibre général, de la macroéconomie de court ou plus long terme
Fichier principal
Vignette du fichier
wp_202059_.pdf (420.01 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-02951022 , version 1 (28-09-2020)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-02951022 , version 1

Citer

Roger Guesnerie. Understanding expectational coordination as a major intellectual challenge : the “eductive” guide line. 2020. ⟨halshs-02951022⟩
109 Consultations
147 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More